در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

آموزش طراحی با مداد در تهران

بسیاری از افراد به دنبال آموزش طراحی با مداد در تهران هستند. طراحی با مداد با شخصیت فرد در ارتباط است. آن اساسا یک کوشش فردی خودسازانه از طریق تمرین است. مراحل این نوع طراحی لحظه به لحظه و قدم به قدم است که شما آن را از طریق عمل فرا می گیرید. من شیوه مکانیکی و خشک را برای “آموزش طراحی با مداد” نمی پسندم. در هر صورت لازم است که فکر خود را برای دیدن ورزیده سازید و اصول مشخصی را مورد توجه قرار دهید که باید از آنها پیروی کرد تا طراحی مدادی مطلوبی را به وجود آورد. 

تصویر گربه طراحی شده با مداد / آموزش نقاشی در تهران

صفر تا صد آموزش طراحی با مداد در تهران

لوازم مورد نیاز طراحی ابتدایی با مداد سیاه
  • مدادهای چوبی (سفت – نرم)
  • مدادهای اتود (مداد اتود با مغزی H برای طرح اولیه)
  • کاغذ مخصوص طراحی با مداد
  • لوازم کمکی (تخته ی طراحی – پاک کن – مدادتراش – برس مخصوص)

سختی مغز مداد

چند مداد با درجات مختلفی از سختی در اختیار داشته باشید. از هر درجه یک مداد نوک تیز و یکی نوک گرد و یکی هم با نوک کاملأ کند تهیه کنید. با این روش می توانید بدون درنگ هرکدام را بنا به ضرورت مورد استفاده قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. به طور مثال اگر دو یا سه مداد F با نوکهای مختلفی داشته باشید می توانید فقط با آنها عملا یک طراحی را کاملا به اتمام برسانید. خاصیت درجات مختلف سختی بسیار مهم است.

  • مدادهای سخت در ابتدای کار برای درست بودن طراحی مورد استفاده قرار میگیرند. آنها همچنین در مواقع دیگر برای رسم خطوط نازک و سایه های کمرنگ به کار می روند. اگر تازه شروع به یادگیری طراحی با مداد کرده اید، بهتر است به جای مداد چوبی از یک مداد نوکی یا همان اتود استفاده کنید.
    برای رسم جزئیات ریز باید همواره از مداد نوک تیز استفاده کرد. آنچه مهم است این است که نباید خیلی زود به سراغ مدادهای نرم رفت وگرنه اثرات ظریفی را که دارید پیشرفت می دهید از بین می برید.
  • مدادهای نرم برای جزئیات تیره و سایه ها مورد استفاده قرار میگیرند. این مدادها اثراتی دانه دانه دارند، بنابراین برای دوری از این حالت با نوک مدادهای سخت کار کنید. مدادهای نرم را باید در پایان طراحی برای ایجاد تضادهای شدید مورد استفاده قرار داد. به خاطر داشته باشید که «تیرگی ها هستند که مایۂ جلوۂ روشنی ها می شوند». پرداختن به تیرگی ها، یک طراحی کمرنگ را به طراحی ای پر قدرت و دارای بعد بدل می سازد.

نحوه گرفتن مداد

نحوه گرفتن مداد همانند کاری که با آن انجام می دهید حائز اهمیت است. اگر در اوایل یادگیری تکنینک های طراحی با مداد هستید نترسید و شروع کنید. مداد را به صورت خوابیده یا افقی بگیرید تا به سادگی بتوانید شکل کلی را پیاده کنید. این وضعیت مداد نیز برای ایجاد سایه های کلی زمانی که می خواهید حالتی دانه دانه پدید آید نیز کارایی دارد.

اگر ته مداد را نسبت به کاغذ اندکی بلند کنید و بغل نوک آن را روی کاغذ بگذارید می توانید جزئیات را دقیقتر رسم کنید. این وضعیت مداد برای سایه های روشن تر و تیره تر کردن سایر سایه ها بسیار مفید است. با نوک تخت آن همچنین برای اثرات نرم تر و ملایم تر می توان استفاده نمود.

سرانجام با نوک آن می توان خطهای ظریف روی قسمت های سایه خورده به وجود آورد و همچنین برای ایجاد هاشور بسیار عالی است. با همین وضعیت مداد ولی با نوک کند می توان اثرات صاف تر و نرم تری به وجود آورد. این اثرات، در بافت جذابیت و تنوع ایجاد میکند.

تصویر گرفتن مداد در کف دست / آموزش طراحی چهره در تهران

میزان فشار بر مداد

میزان فشار بر مداد در اوایل آموزش طراحی با مداد بسیار مهم است. به مداد فشار وارد کنید و خطوط تیره ای را رسم نمایید. با فشارکم بر مداد و حرکت آن به این سو و آن سو سایه ای پیوسته و شفاف به وجود می آید. بسیاری از شاگردان من از اینکه با تغییر فشار بر مداد می توانستند تضادهای تیره-روشن مطلوبی را به دست آورند در شگفت می شدند.

تراشیدن مداد

من از مداد تراش معمولی برای تراشیدن مدادهای طراحی ها استفاده میکنم این روش مطلوب من است. به هر حال بسیاری از هنرجویان ترجیح می دهند برای تراشیدن مداد از تیغهای یک لبه استفاده کنند و با آن چوب مداد را طوری بتراشند که مغزی آن نیم اینچ بیرون باشد. سپس مغزی مداد را با سنباده تیز میکنند.

انواع حرکت مداد

  • سایه زدن – سایه زدن به صورت سطح، تکنیکی است که در آن می توانید مداد را با نوک بلندی که دارد به حالت خوابیده حرکت دهید. در این نوع روش سایه هایی که ایجاد می کنید کلی، صاف، یا زبر هستند. برای سایه های روشن و صاف باید از نوک گرد مداد استفاده کرد.
  • هاشور – با خطهای کوتاه ظریف موازی یا متقاطع نوک مداد به وجود می آید. استفاده از این نوع حرکت مداد، هنگام نیاز به بافت امری ضروری است. برای هاشور باید از نوک تیز مداد استفاده کرد.
  • شفافکاری – با روی هم قرار دادن لایه های نازک سایه به وجود می آید که از روشن شروع و به تیره پایان می یابد. این نوع سایه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم لایه ای شفاف روی خطوط زیرین را بپوشاند. مداد نوک کند که به حالت نوشتن به دست گرفته شده باشد و به سرعت این سو و آن سو حرکت داده شود برای ایجاد لایه ای شفاف به صورتی سریع بهترین است.
  • خطوط حرکتی با عقب و جلو بردن بازو و گرفتن مداد به کف دست پدید می آید. این نوع حرکت برای نشان دادن شکل کلی مدل یا اسکیس مورد استفاده قرار می گیرد.

اندازه ی طراحی

هنرجویانی که در مرحله آموزش ابتدایی طراحی با مداد هستند باید با طراحی های کوچک شروع کنند. طراحی های شما می تواند بزرگ یا خیلی کوچک باشد. در طراحی های بزرگ باید از حرکات پر تهور و مدادهایی با مغزی کند استفاده کرد در حالیکه طراحی های کوچک نیاز به مدادهای تیز تر دارد.

من بعد از سالهای زیاد طراحی با مداد لازم است هنگام اجرای یک کار جدید چیزهایی را دوباره یاد بگیرم من مجبورم در مورد برنامه ام در ضمن کار بیندیشم. در هر صورت چون در مورد نحوه استفاده از وسایلم ورزیدگی فکری دارم می توانم در همان لحظه اول نتایجی حرفه ای بگیرم.

شما نیز می توانید همین کار را بکنید. در هر فرصتی خط بکشید و تمرین کنید. بیضی و مکعب بکشید. از روی حرکات مداد و طراحی های این مقاله (تمرین های ابتدایی طراحی با مداد که در انتهای این مقاله اورده شده) کپی و تقلید کنید. یاد بگیرید با مدادتان فکر کنید. پس از تمرین های صادقانه به مرور با نحوه استفاده از مداد در طراحی آشنا می شوید.

عمق و آتمسفر (سه بعدی کردن طراحی)

ما در طراحی با مداد باید عمق را هم در نظر بگیریم یعنی بدانیم چگونه کیفیتی سه بعدی به وجود آوریم. در زمینه جلو وجود بافت درشت و مشخص و سایه های تیره موجب می شود که اشیاء نزدیک تر دیده شوند. لبه ها و تأکیدها نظیر لبه های بینی با پلکها با لبه کلاه موجب جلوتر دیده شدن آنها بر روی کاغذ می شود.

از طرف دیگر اگر خطها و لبه هایی را نظیر آنچه در ناحیه گردن در زیر چانه قرار دارد ملایم و نرم کنید عقب تر می نشینند. بافت نرم و خاکستری های روشن به حالت محو ایجاد بعد و عمق میکند.

من شاهد نظاره مردم در طراحی هایم بوده ام که می گفته اند دست یا بینی به نظر می رسد که از کاغذ بیرون آمده است. این کیفیت، حاصل شفافکاری، بافت و تأکیدهای به جا است. ایجاد تیرگی هایی خصوصا در طراحی با مداد سیاه به منظور تأکید، ایجاد تلئلؤ میکند.

وضعیت های اساسی دست

  1. مداد در کف دست
  2. مداد در کف دست چرخیده
  3. مداد در وضعیت نوشتن

مداد در کف دست

در این تصویر مداد کف دست قرار گرفته است و آن موقعی است که شکل کلی یا اسکیس را می خواهید رسم کنید. با گرفتن مداد تقریبا موازی با کاغذ و حرکت آن به طور سبک و آزاد به هنگام طراحی شکل را رسم کنید. دست شما به هیچ وجه نباید با کاغذ تماس پیدا کند و شما باید شکل را با خط به سادگی با حرکت دادن بازویتان رسم کنید. این وضعیت دست پس از کسب مهارت کامل در گرفتن مداد برای سایه زدن خصوصا در طراحی چهره بسیار سودمند است.

نحوه گرفتن مداد در کف دست / آموزش طراحی با مداد در تهران

مداد در کف دست چرخیده

شما می توانید از وضعیت کف دست به سراغ وضعیت کف دست چرخیده بروید. این وضعیت برای ترسیم خطهای زیرین و جزئیات دقیق روی سایه های مقدماتی بسیار مناسب است. این وضعیت همچنین برای ایجاد خطوط نازک و ضخیم که با غلتاندن نوک مداد در ضمن کشیدن به وجود می آید سودمند است.

تکنیک دیگری در طراحی با مداد سیاه به نام شفافکاری را می توان با همین وضعیت دست به وجود آورد. هنگام کار یک ورق کاغذ زیراکس زیر دست خود قرار دهید تا طراحی شما لک و پیس نشود.

نحوه گرفتن در کف دست چرخیده / آموزش طراحی با مداد در تهران

مداد در وضعیت نوشتن

این مداد که در وضعیت نوشتن به دست گرفته شده برای هاشور زدن، سایه زدن و شفافکاری به کار می رود. وضعیت نوشتن همواره برای رسم خطوط دقیق و افزودن آکسان ها در طراحی کامل مورد استفاده قرار میگیرد. وقتی مداد را به این شکل می گیریم از چوب حایل یا زیردستی استفاده میکنم.

تصویر گرفتن مداد در وضعیت نوشتن / آموزش طراحی با مداد در تهران

هنگام طراحی با مداد تغییر سریع وضعیت دست را تمرین کنید تا بتوانید از یک تکنیک، بدون وقفه به سراغ تکنیک دیگر بروید. همچنین با این وضعیت ها تجربه کنید تا افه های متفاوتی را به دست آورید. کشف کنید که کدام یکی برای شما راحت تر است. شاید هم بتوانید نوع جدیدی از وضعیت دست را خودتان کشف کنید.


تمرینات

آموزش گام به گام طراحی با مداد

آموزش طراحی تخم مرغ (سطح صاف)

تصویر کشیدن اولیه تخم مرغ / آموزش طراحی با مداد در تهران

گام ۱

تخم مرغ شکل کاملی است که شما می توانید با مداد H که در کف دست قرار گرفته شکل بیضی آن را تمرین کنید. شکل تخم مرغ را با خطی کمرنگ نشان دهید.

تصویر کشیدن اولیه تخم مرغ و سایه زیرش / آموزش طراحی با مداد در تهران

گام ۲

شکل بیضی را با خطی دقیق که با نوک مداد H به وجود می آید اصلاح کنید.

تصویر کشیدن اولیه تخم مرغ همراه با بافت تخم مرغ / آموزش طراحی با مداد در تهران

گام ۳

با گرفتن مداد H به کف دست سایه های مقدماتی را با بغل نوک آن ایجاد کنید.

تصویر کشیدن تخم مرغ به همراه سایه پشتش / آموزش طراحی با مداد در تهران

گام ۴

با مداد H که در کف دستی چرخیده قرار گرفته باشد سایه ها را کمرنگ نشان دهید. سایه های بعدی را با قرار دادن لایه های نازک روی لایه های نازک دیگر به کمک بغل نوک مداد نشان دهید. سایه های پشت تخم مرغ را تکمیل تر کنید. با همین روش از مداد نیز کمک بگیرید.

تصویر کامل طراحی شده تخم مرغ / آموزش طراحی با مداد در تهران

گام ۵

با نوک گرد مداد F به طریقه نوشتن سایه ها را تیره تر کنید. تخم مرغ را با گذاشتن چند خال به روی آن به خاطر ایجاد بافت کامل کنید.

آموزش طراحی سبد با مداد

تصویر کم رنگ طراحی شده سبد / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۱. با مداد ۴H که در کف دست قرار گرفته باشد طرح را با خطوطی کم رنگ رسم کنید.

تصویر کم رنگ طراحی شده سبد همراه سایه هاش / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۲. با نوک تیز مداد ۴H جزئیات طرح خطی را رسم کنید. سایه ها را با مداد ۲H شروع کنید.

تصویر بیشتر کامل شده طراحی سبد / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۳. با نوک کند مداد H سایه زدن را ادامه بدهید و با مداد F آکسان ها را ایجاد کنید.

تصویر کامل شده طراحی سبد / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۴. سطلوح تیره را با لایه های متعدد سایه به کمک مداد F تکمیل کنید. آکسان های نهایی نظیر رگه های سبد را با مداد F ایجاد کنید. چند خط حرکتی برای ایجاد حالتی آزاد در طراحی نیز به کار اضافه کنید.

آموزش طراحی گنجشک

تصویر کم رنگ طراحی شده گنجشک / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۱.کشیدن شکل

با استفاده از مداد H در کف دست و خوابیده به روی کاغذ به کمک حرکت دورانی شکل گنجشک را رسم کنید.

تصویر طراحی شده گنجشک بر روی شاخه / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۲. طراحی خطی دقیق

خطوط دور شکل را با مداد F در کف دست مشخص کنید. مداد را برای ایجاد خطوط ضخیم – نازک بغلتانید.

مداد را به شکلی که با آن مینویسید نیز به کار بگیرید.

تصویر طراحی شده گنجشک همراه با پرهاش / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۳. سایه های مقدماتی

پرها را با مداد F مشخص کنید.

با قرار دادن تیرگی ها سایه ها را شروع کنید.

کشیدن شاخه ها را نیز شروع کنید.

تصویر طراحی پر رنگ گنجشک / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۴. سایه های تکمیل تر

با مداد F و HB سایه های تکمیل تر را شروع کنید.

تصویر کامل طراحی شده گنجشک / آموزش طراحی با مداد در تهران

مرحله ۵. طراحی کامل

با نوک تیز مداد HB و گاهی هم B سایه ها را کامل کنید.

انتخاب بهترین مکان برای آموزش طراحی با مداد در تهران

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که به دنبال آموزش طراحی با مداد در تهران هستید حتما به این سوال بر خورد کرده اید که برای انتخاب مکان مناسب برای آموزش طراحی با مداد در تهران چه معیار هایی را با ید در نظر گرفت.

در ابتدای مسیر شما همواره این امکان را دارید که با استفاده از رسانه ای مانند یوتیوب به سراغ آموزش دیدن طراحی با مداد بروید اما اگر حس کردید که دوست دارید در محیطی حضوری این هنر را یاد بگیرید ابتدا باید استادی که این هنر را به شما یاد خواهد داد را مورد بررسی قرار دهید.

در مرحله بعد باید به این مساله توجه کنید در چه محیطی این هنر تدریس می شود زیرا آرامش آن محیط بسیار با اهمیت است.

سوالات متداول

مدادهای چوبی (سفت – نرم)

مدادهای اتود (مداد اتود با مغزی H برای طرح اولیه)

کاغذ مخصوص طراحی با مداد

لوازم کمکی (تخته ی طراحی – پاک کن – مدادتراش – برس مخصوص)

بهترین مکان برای آموزش طراحی با مداد در استان تهران محیطی است که در ابتدا استاد بسیار خوبی داشته باشد و در محیطی آرامی قرار داشته باشد تا هنر آموزان آرامش خاطر داشته باشند.

بله . هنر کده آنوش یکی از بهترین مکان ها برای آموزش طراحی با مداد در تهران است.