در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

آشنایی با انواع تکنیک های نقاشی

اشتراک گذاری:

تصویر نقاشی کشیده شده با تکنیک خاص برای مقاله انواع تکنیک نقاشی

به زبان ساده، نقاشی هنری است که با ترکیب درست و اصولی رنگ­ها و استفاده از ابزارهای مختلف ایجاد می­گردد. این هنر بی­بدیل را می­توان بر روی هر بستری چه بر روی کاغذ به شکل دستی و چه در فضای دیجیتالی انجام داد که هر دو حالت، جذابیت­های خاص خودش را دارد. ماهیت نقاشی با خلاقیت گره خورده است، بنابراین هنرمندان خلق آثار خود را محدود به ابزارها و متریال معمولی نمی­کنند. انواع تکنیک نقاشی در کنار سبک­های مختلف که شامل مدرنیسم، انتزاعی و سورئال است دریچه­ای از خلاقیت و نوآوری به دنیای علاقه­مندان این حوزه گشوده است. در ادامه به معرفی این تکنیک­ها می­پردازیم پس با ما همراه باشید.

انواع تکنیک نقاشی

حقیقت این است که مهارت در نقاشی، تنها در یادگیری تکنیک خلاصه نمی­شود! بلکه نیازمند تمرین مداوم و توانایی استفاده از قدرت تخیل و خلاقیت است. بنابراین بهتر است در کنار تلاش برای یادگیری تکنیک، قوه تخیل خود را نیز تقویت کنید تا در نهایت اثری چشم نواز و زیبا خلق نمایید. از مهم­ترین تکنیک­­های نقاشی می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

رنگ روغن

رنگ روغن یکی از انواع تکنیک نقاشی است که برای تهیه روغن آن از جوشاندن بذر گیاه کتان استفاده می­کنند. یکی از ویژگی­های مهم این تکنیک، ماندگاری آن است به طوری­که با نگاه به آثار جا مانده از زمان­های گذشته هنوز شاهد نقاشی­های جذاب و زیبا هستیم. از معروف­ترین این آثار می­توان به نقاشی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی و شب پرستاره ونسان ونگوگ اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش نقاشی رنگ روغن در تهران مراجعه کنید.

 

تصویر صفحه ای که روی آن رنگ ها قرار دارد.

 

اکرلیک

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که برای دیدن نتیجه کار عجله دارید و صبر کردن برایتان دشوار است، تکنیک اکرلیک مناسب شماست! چرا که پس از رنگ آمیزی با آن، طرح شما به سرعت خشک می­شود. این رنگ­ها محلول در آب می­باشد، اما نکته جالب این است که پس از خشک شدن اثر شما مقاوم به آب خواهد بود! اکرلیک در میان انواع تکنیک نقاشی دارای علاقه­مندان زیادی بوده و برای مجسمه­سازی و انواع دیوارکوب گزینه مناسبی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش نقاشی اکریلیک در تهران مراجعه کنید.

آبرنگ

تکنیک پرطرفدار دیگر آبرنگ است که حلال آن برخلاف رنگ روغن که تینر می­باشد، آب بوده و از آن برای ترکیب رنگ­های مختلف استفاده می­شود. یه طور معمول زمینه و سطح مناسب برای اجرای این تکنیک، کاغذهای مخصوص و مقواهای گرم بالا مثل اشتنباخ و فابریانو می­باشد.

اولین هنرمندی که از تکنیک آبرنگ استفاده نمود، آلبرشت دورر است که به طراحی طبیعت و حیات وحش پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش نقاشی آبرنگ در تهران مراجعه کنید.

گواش

ساختار گواش نیز مانند آبرنگ است، اما با این تفاوت که اندازه ذرات پیگمنت در گواش، بزرگتر از آبرنگ می­باشد. قدمت استفاده از این تکنیک به ۶۰۰ سال پیش برمی­گردد و مشابه آبرنگ نیاز است صبر کنید تا نقاشی خشک شود و سپس لایه­های جدید رنگ را به آن اضافه نمایید.

 

 

پاستل

یکی از محبوب ترین انواع تکنیک نقاشی، پاستل است که در واقع به شکل پودر می­باشد که آن را به صورت مداد فشرده کرده و عرضه می­کنند. خلق آثار با ظاهری مخمل­گونه و رنگ­های زنده و روشن، از ویژگی­های مهم این تکنیک می­باشد.

انکوستیک

در این تکنیک به کمک موم ذوب شده که به آن رنگدانه رنگی نیز اضافه شده نقاشی کشیده می­شود. نقاشی encaustic به طور معمول بر روی بوم­های چوبی خلق می گردد و به کمک وسیله­ای مانند چوب بر روی بوم نقاشی کشیده می­شود.

فرسکو

فرسک یا فرِسْکو (به ایتالیایی: Fresco) به روشی اطلاق می­شود که در آن نقاشی بر روی سطوح مختلفی مانند: دیوار، گچ و.. اجرا می­گردد. قدمت این تکنیک به دوران رنسانس برمی­گردد و می­توان آثار خلق شده با این روش را در دیوار و سقف­های واتیکان مشاهده نمود.

سیاه ­قلم

رایج ترین تکنیک در میان انواع تکنیک نقاشی، سیاه­قلم می­باشد که با ابزار ذغال یا گرافیت اجرا می­گردد. در واقع جنس این ابزار از مواد آلی پودر شده به همراه موم یا صمغ بوده و از دیرباز مورد استفاده قرار می­گرفته است؛ کما اینکه امروزه نیز در غارها می­توان به وضوح نقاشی­های زیادی که با استفاده از ذغال ایجاد شده مشاهده نمود. نقاشی گورخر در غار آپولو در نامیبیا (جنوب آفریقا) نمونه استفاده از این ابزار در گذشته است.

لازم به ذکر است مدادهای مخصوص طراحی سیاه­قلم دارای درجه سختی متفاوتی بوده که بر میزان پررنگ یا کمرنگ بودن آن­ها تاثیر می­گذارد.

چسب رنگ

یکی از قدیمی­ترین تکنیک­ها چسب رنگ یا (tempera) می­باشد که رنگ محلول در آب بوده و به منظور فیکس شدن بر روی بوم، آن را با چسب ترکیب می­کنند. مانند انواع تکنیک نقاشی که در بخش­های قبلی به آن اشاره کردیم، تمپرا نیز دارای قدمت زیادی است؛ به عنوان مثال در یونان باستان می­توان این تکنیک را بر روی موزاییک­ها مشاهده نمود.

میناکاری

میناکاری از حدود پنج هزار سال پیش برای تزیین زیورآلات و ظروف رواج داشته است. به لطف این تکنیک جذاب است که کشورمان دارای صنایع دستی فوق العاده زیبا و ارزشمند گردیده است. این هنر بر روی فلزاتی مانند طلا، برنج، مس و نقره قابل اجرا بوده و جلوه­ای خاص به آن­ها می­بخشد.

 

تصویر ساعت هایی که میناکاری شده اند

 

نقاشی دیجیتال

به جرأت می­توان نقاشی دیجیتال را پرطرفدارترین تکنیک نقاشی دانست؛ مهم­ترین دلایل محبوبیت این تکنیک عبارتند از:

  • مقرون به صرفه است.
  • تمام افراد در سر­تا­سر دنیا به راحتی به آن دسترسی دارند.
  • می­توان به آسانی آن را ادیت یا ویرایش نمود.
  • سرعت اجرای نقاشی و طراحی شما را بالا می­برد.

نقاشی با ماسه

گرچه ممکن است در اجرای این تکنیک به دلیل استفاده از شن و ماسه کمی کثیف­کاری شود؛ اما در میان کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. در بین انواع تکنیک نقاشی، نقاشی با ماسه یک اثر هنری ایجاد می­کند که ماندگار نبوده و اغلب داستانی کوتاه را روایت می­کند. در این روش ماسه­ها بر روی یک میز نور قرار گرفته و به واسطه حرکات دست، اشکال و کاراکترهای مختلف خلق می­گردد.

گرافیتی

هنر گرافیتی یا دیوارنگاری به طراحی، نقاشی و یا نوشتن بر سطح دیوار شهر و یا ایستگاه­های اتوبوس و مترو گفته می­شود. کلمه Graffiti یک کلمه ایتالیایی بوده که به معنای خراش یا خط خطی می­باشد. در گذشته که ابزارهای لازم برای اجرای این تکنیک نبود اکثر افراد با ایجاد خطوط مختلف، طرح­­های مورد نظر خود را بر روی دیوار یا سطوح دیگر ایجاد می­کردند.

نقاشی با ذغال

یکی دیگر از انواع تکنیک نقاشی، طراحی با ذغال است. نخستین بار انسان­های اولیه پس از آتش زدن چوب، از انتهای آن برای نوشتن استفاده می­کردند. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای نقاشی نیز مانند سایر تجهیزات و کالاها دستخوش تغییرات زیادی شدند. امروزه شاهد تنوع زیادی در این زمینه هستیم؛ به عنوان مثال ذغال فشرده، پودر فشرده آن و ذغال بید برای اجرای این تکنیک در نظر گرفته شده است.

 

تصویر طرح کشیده شده با مداد های زغالی و چند مداد زغالی

 

نقاشی با خودکار

تا به حال پیش آمده که سعی کنید کاراکتر یا طرحی را با خودکار ترسیم کنید؟ اگر پاسختان مثبت است حتما به سختی این تکنیک واقف هستید. با یک جستجوی ساده در اینترنت می­توانید آثار بی­نظیری را مشاهده کنید که تصور اجرای آن­ها با خودکار باورپذیر نیست!

برای موفقیت در انجام این روش پیشنهاد می­کنیم فشار دستتان را ثابت نگه دارید و در بخش­های مختلف نقاشی کم و زیاد نکنید. همچنین خودکار را با زاویه ۴۵ درجه در دست بگیرید و هرازگاهی نوک آن را با دستمال کاغذی تمیز کنید تا از لک شدن طرحتان جلوگیری گردد.

کلاژ

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که از بین انواع تکنیک نقاشی به تکنیک کلاژ علاقه­مند هستید، باید بگوییم که از جمله هنرهای کهن است که از قرن نهم هجری از چین وارد ایران شد و از قدیم در میان هنرمندان دارای محبوبیت بوده است. در روش کلاژ یا تکه چسبانی عکس، مقوا، پارچه و…. بر روی یک زمینه متصل شده و در نهایت یک ترکیب­بندی جذاب خلق می­گردد.

مینیاتور

کلمه مینیاتور از واژه­ فرانسوی مینی موم ناتورال (Minimum Natura) گرفته شده که به معنای طبیعت کوچک می­باشد. به طور کلی به اثری که با ظرافت ایجاد شده باشد “مینیاتور” می­گویند.

نقاشی مینیاتور از آن دسته نقاشی­هایی است که وقتی به آن می­نگرید، ممکن است برای لحظه­ای از دنیای واقعی خود جدا شده و غرق در ظرافت و جزئیات آن شوید! این هنر جذاب، در میان ایرانیان دارای محبوبیت بسیاری است و برای خلق آن لازم است از قوه تخیل بالایی برخوردار باشید. به فردی که نقاشی­های مینیاتوری خلق می­کند مینیاتوریست گفته می­شود.

 

 

مدادرنگی

طراحی با مدادرنگی هم یکی از انواع تکنیک نقاشی است که بسیار جذاب و هیجان­انگیز بوده و کار با آن نیازمند تمرین زیاد و کسب مهارت­ است. از مهم­ترین نکات در این تکنیک می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش نقاشی کودکان در تهران مراجعه کنید.

  1. مداد حرفه­ای تهیه کنید

چنانچه طراحی بی­ نقصی داشته باشید اما از مدادرنگی با کیفیت پایین استفاده نمایید، خروجی کار جالب نخواهد بود! بنابراین استفاده از مداد رنگی حرفه­ای تاثیر بسزایی در جذابیت نقاشی شما خواهد داشت.

  1. به میزان فشاری که بر مداد وارد می­کنید توجه نمایید

برای لایه بندی رنگ­ها میزان فشاری که بر مداد وارد می­کنید بسیار مهم است؛ چرا که بر شدت و میزان رنگ روی زمینه تاثیر می­گذارد. پیشنهاد می­کنیم بیشتر تمرین کنید تا هنگام ایجاد کنتراست و سایه روشن از تسلط کافی برخوردار باشید.

  1. نحوه صحیح بلندینگ یا محو کردن رنگ­ها را یاد بگیرید

همان طور که گفتیم برای حرفه­ای شدن در هر کدام از انواع تکنیک نقاشی لازم است وقت بگذارید و هر روز تمرین کنید. تسلط در بلِند کردن و محو نمودن مرز رنگ­ها، سبب ایجاد یک هارمونی زیبا در آثار شما می­گردد.