در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

فیلم آموزش نقاشی

اشتراک گذاری:

تصویر زنی در حال نقاشی کشیدن بر روی بوم

روش‌های آموزش نقاشی

امروزه روش‌های مختلفی برای یادگیری هنر نقاشی وجود دارد:

  • شرکت در کلاس‌های عمومی
  • شرکت در ورکشاپ‌های آموزشی
  • بهره بردن از تخصص و تجربه یک معلم خصوصی
  • استفاده از آموزش‌های آنلاین

 

کلاس‌های عمومی

اکثر افرادی که به‌دنبال آموزش نقاشی هستند، به احتمال زیاد در ابتدا از این روش استفاده می‌کنند. در این روش افرادی که هدف مشترکی برای یادگیری دارند دور هم جمع شده و توسط یک مربی به پرورش خلاقیت و مهارت خود مشغول می‌شوند.

مزیتی که کلاس‌های آموزشی حضوری در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد از این قرار است:

  • هنرجویان از فرصت کافی برای آموزش کامل برخوردار هستند.
  • از آن‌جایی که مربی در کلاس حضور دارد، هنرجو می‌تواند در حین انجام کار سوالات خود را پرسیده و با مرتکب شدن اشتباهات کم‌تری کار خود را جلو ببرد.
  • هنرجوها می‌توانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند، ایده‌پردازی کنند و خلاقیت خود را در این مسیر پرورش دهند.

با این حال این روش معایب خاص خود را هم دارد:

  • ممکن است کلاس‌ها حین تمرین کمی کسل کننده باشند.
  • معمولا این دوره‌ها طولانی‌مدت هستند و گاهی تا چندین سال برای رسیدن به سطح حرفه‌ای طول خواهند کشید.
  • دوره‌های کامل نقاشی کمی هزینه‌بر است و شاید هر کسی نتواند به این روش از آموزش پایبند بماند.
  • هزینه رفت و آمد و زمان صرف شده در مسیر از معایب دیگر هر کلاس حضوری به شمار می‌رود.

اما هنوز افراد زیادی هستند که به هر دلیلی ترجیح می‌دهند از دوره‌های حضوری استفاده کنند و همچنان بازار دوره‌های نقاشی داغ داغ است!

 

ورکشاپ‌های آموزشی

ورکشاپ‌ها معمولا دوره‌های چند روزه فشرده هستند که به تازگی شاهد برگزاری بسیاری از آن‌ها هستیم. این دوره‌ها توسط مربی‌های حرفه‌ای برگزار شده که در آن تکنیک‌های جدید به صورت فشرده آموزش داده می شوند. البته برخی از این ورکشاپ‌ها با هدف آموزش کامل نقاشی برگزار می‌شوند؛ اما این روش هم مزایا و معایب مختص خود را دارد:

  • بهترین مزیت چنین دوره‌هایی هزینه کم‌تر به نسبت دوره‌های کامل حضوری است.
  • طی مدت زمان کمی آموزش صورت می‌گیرد.

اما به خاطر کمبود وقت، هنرجوها شاید نتوانند به اندازه‌ای که نیاز دارند، به تمرین بپردازند و این از بزرگ‌ترین عیوب این روش آموزشی به شمار می‌رود.

با این حال، این یک روش آموزشی محبوب بین هنرمندان است که از آن برای به روز کردن اطلاعات و هنر خود از آن استفاده می‌کنند.

 

 

آموزش با معلم خصوصی

داشتن یک مربی خصوصی به شما کمک می‌کند در زمان کم‌تری نسبت به کلاس‌های عمومی، همه آنچه که نیاز است فراگیرید. مربی به طور کامل در اختیار شماست و می‌تواند جز به جز به شما کمک کند تا آموزش بهتری داشته باشید؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هزینه کلاس‌های خصوصی بسیار گران‌تر از کلاس‌های عمومی است و هر کسی توان استفاده از این نوع آموزش را نخواهد داشت.

 

آموزش آنلاین

امروزه با فراگیر شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، آموزش‌های آنلاین جای خود را به سادگی در میان مردم باز کرده‌اند. مزیت‌هایی که این روش آموزشی در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد باعث شده تا به یکی از بهترین متدها برای آموزش تبدیل شود.

معمولا آموزش‌های آنلاین به صورت آموزش با عکس و یا آموزش با فیلم در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد که به طور قطع آموزش ویدیویی بازدهی بیش‌تری خواهد داشت؛ زیرا در این روش هنرجو کامل متوجه ریز جزئیات آموزش شده و کم‌تر دچار ابهام می‌شود.

از طرفی آموزش‌های ویدیویی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • آموزش‌هایی که کاملا آنلاین و در لحظه صورت می‌گیرند، مانند آموزش در لایو اینستاگرام و یا با استفاده از تماس‌های تصویری در سایر بسترهای آنلاین.
  • ویدیو‌های آموزشی از قبل به طور کامل ضبط شده و از طریق اینترنت در دسترس هنرجویان قرار می‌گیرد.

معمولا روش دوم به دلایل زیر بهترین روش برای آموزش آنلاین است:

  • آموزش‌ها با تمرکز بیش‌تری توسط مربی ضبط شده‌اند و احتمال این‌که نکته‌ای از قلم بیفتد، کم‌تر است.
  • محدودیت زمانی برای آموزش، در این روش کم‌تر است. مربی می‌تواند به هر اندازه که لازم است ویدیو آموزشی ضبط کند.
  • مهم‌ترین مزیت این روش در اختیار داشتن همیشگی آموزش‌هاست. شما می‌توانید فیلم‌های ضبط شده برای خود ذخیره کنید و در مواقع نیاز دوباره از آن‌ها استفاده کنید. این مزیتی است که در هیچ یک از روش‌های قبلی وجود نداشت!
  • هزینه آموزش‌های آنلاین از دوره‌های عمومی و خصوصی کم‌تر است.
  • برخلاف روش‌های قبلی شما می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید.

در آموزش‌های آنلاین به‌خاطر این‌که شما به مربی دسترسی ندارید، ممکن است رفع اشکال کمی سخت باشد، البته بسیاری از دوره‌های آنلاین دارای پشتیبانی آموزش هستند که خیال شما را از این بابت نیز راحت می‌کنند.

 

چگونه می‌توان به فیلم‌های آموزشی نقاشی دسترسی داشت؟

فیلم‌های آموزشی رایگان زیادی برای استفاده هنرجویان در بستر اینترنت منتشر شده است. هر چند نمی‌توان توقع داشت که در این دوره‌ها تمام تکنیک‌ها به صورت جامع آموزش داده شده باشند؛ اما با این وجود در پیشرفت هنرجویان تاثیر به سزایی خواهند داشت.

امروزه افراد زیادی به جای هزینه کردن برای یادگیری تکنیک‌های جدید، از فیلم‌های آموزشی موجود استفاده می‌کنند.

از بهترین منابع آموزش ویدیویی می‌توان به یوتیوب اشاره کرد. با پیدا کردن کانال‌هایی که در این حوزه مشغول به آموزش هستند می‌توانید کار خود را شروع کنید.

در ادامه به معرفی چند کانال پرطرفدار آموزش نقاشی در یوتیوب می‌پردازیم:

  1. RapidFireart:

این کانال یوتیوب توسط هنرمندی به نام «دارلین» اداره می‌شود که با هدف آسان‌تر کردن آموزش نقاشی در این کانال فعالیت می‌کند. این هنرمند یک دوره ۵ سطحه رایگان در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد که در آن با شروع از اصول اولیه، آموزش‌های کاملی برای ایجاد دید سه بعدی، ترسیم در نسبت‌های درست، سایه‌زنی، چشم‌انداز خطی و… ارائه می‌کند.

ویژگی منحصر به‌فرد آموزش‌های دارلین این است که دارلین در طول آموزش از دستی که همیشه با آن کار می‌کند استفاده نمی‌کند تا واقعا بتواند آموزش‌ها را از سطوح ابتدایی شروع کند! این کار او، ثابت می‌کند که هر کسی با هر سطحی به واسطه آموزش صحیح می‌تواند نقاشی بکشد. بررسی کار هنرجوها توسط دارلین در صفحه فیسبوکش از دیگر مزیت‌های استفاده از دوره‌های دارلین است.

 

  1. Proko:

کانال پروکو یک منبع مفید دیگر برای تمام افرادی است که به دنبال آموزش صحیح و اصولی طراحی هستند. در این دوره بیش از ۱۰۰ قسمت رایگان وجود دارد که ایجاد دیدهای مختلف در طراحی را آموزش می‌دهد. پروکو نیز مانند دارلین نمونه کارهای هنرجوهای خود را بررسی می‌کند و به آن‌ها بازخورد می‌دهد تا بتوانند اشکالات خود را برطرف کنند.

 

  1. Kirsty Partridge:

کریستی پارتریج یک هنرمند خودآموخته است که اکثر آموزش‌های طراحی خود را به صورت رایگان در کانال یوتیوب خود به اشتراک می‌گذارد. از متمایزترین ویژگی‌هایی که کریستی در آموزش‌های خود ارائه می‌دهد، نشان دادن باید‌ها و نباید‌هاست که روند آموزشی را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

  1. Draw A Box:

تمرکز این کانال آموزشی بر توسعه مهارت‌های فرد در ایجاد طرح‌های سه بعدی است. هنرمندی به اسم ارشاد این کانال را مدیریت می‌کند و هدف آن پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی است. بهترین مزیت آموزش‌های این صفحه توسعه اصول اساسی و کمک به درک بهتر فضای طراحی برای ترسیم اجسام به صورت سه بعدی است.

  1. Art of Wei:

وی هو یکی دیگر از هنرمندان حرفه‌ای است که آموزش نقاشی پرتره، نقاشی حیوانات، طراحی شخصیت‌ها و… را در کانال خود منتشر می‌کند. او با آموزش‌های ساده نکات بسیار مفیدی در مورد سایه زدن به مبتدیان ارائه می دهد.

  1. Drawing Tutorials Online:

کانال یوتیوب «آموزش طراحی آنلاین» توسط هنرمندی به اسم «مت» اداره می‌شود که به طور رایگان آموزش‌های طراحی چهره منتشر می‌کند. مت در آموزش‌های خود درباره طراحی پرتره‌ها و شکل‌های دقیق با استفاده از زاویه و اندازه‌گیری صحبت می‌کند و در این زمینه تکنیک‌های مفیدی در اختیار هنرجوها قرار می‌دهد. این هنرمند نیز نمونه‌کار هنرجوهای خود را به صورت آنلاین بررسی کرده و به آن‌ها جهت رفع ایرادات خود بازخورد می‌دهد.

  1. Silvie Mahdal:

سیلوی از دیگر هنرمندان حرفه‌ای در زمینه نقاشی و آموزش این هنر است که آموزش‌هایی در زمینه ترسیم و سایه زدن پرتره‌ها گردآوری کرده است. سیلوی برای آموزش، یک روش بسیار آسان و متمایز استفاده می‌کند که به هنرجو این امکان را می‌دهد تا در کم‌ترین زمان بهترین کار را انجام دهد.

 

  1. Arty Factory:

این کانال یک منبع آنلاین برای هنرهای متنوعی است. نقاشی با مداد و زغال، نقاشی حیوانات، طبیعت، نقاشی پرتره و نقاشی از اجسام بی‌جان از جمله مواردی هستند که به صورت رایگان در این کانال آموزش داده می شوند. البته برخلاف منابع معرفی شده قبلی، آموزش‌های این کانال بیش‌تر به صورت مکتوب در دسترس هنرجویان قرار دارند.

  1. Fine-Art Tips:

این کانال یوتیوب متعلق به هنرمندی به نام لئوناردو است که آموزش‌های گام به گام برای همه کسانی که علاقه‌مند به طراحی پرتره، اعضای بدن، نقاشی گل‌ها و میوه‌ها، ترسیم حیوانات و همچنین طراحی‌های سه بعدی هستند، به اشتراک می گذارد.

  1. Alphonso Dunn:

آلفونسو با ارائه نکات ساده و در عین حال بسیار مفید، به آموزش نقاشی با استفاده از آبرنگ، جوهر و مداد می‌پردازد. از موارد آموزش داده شده در این کانال می‌توان به طراحی حیوانات، طراحی منظره، چشم‌اندازهای خطی و ایجاد بافت اشاره کرد. با وجود آموزش‌های حرفه‌ای، نکات اولیه طراحی اصولی نیز پوشش داده شده است و افراد مبتدی می‌توانند به سادگی از این آموزش‌ها استفاده کنند.

  1. Circle Line Art School:

این مدرسه هنری با هدف کمک به هنرمندهای تازه‌کار برای کسب مهارت و افزایش اعتماد به نفس خود در این زمینه راه‌اندازی شده است. آموزش‌های این کانال توسط هنرمندی به نام تام مک‌فرسون در زمینه‌های طراحی سه بعدی، ترسیم حیوانات، طراحی‌های پرتره و رنگ‌آمیزی ارائه می‌شود.

تام برای آموزش تصاویر پیچیده، آن‌ها را به بخش‌های ساده‌تر تبدیل می‌کند و این از بهترین ویژگی‌های آموزشی این مدرس است.

  1. Emmy Kalia:

امی کالیا از دیگر هنرمندان جوان با استعداد است که آموزش‌های گام به گام و فوق‌العاده‌ای در کانال یوتیوب خود منتشر می‌کند. آموزش‌های او بیش‌تر به نحوه سایه زدن، پرتره‌های مدادی و رنگ‌آمیزی مرتبط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *