در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

نکاتی برای نقاشان مبتدی

اشتراک گذاری:

تصویر وسایل نقاشی بر روی برگه نقاشی شده

اگر شما هم به آموزش نقاشی علاقه‌مند هستید؛ اما نمی‌دانید از کجا و چگونه باید شروع کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید!

Dan Scott یکی از هنرمندان این حوزه می‌گوید: اگر قرار باشد به گذشته برگردم و دوباره آموزش نقاشی را شروع کنم ۷ مورد را در نظر می‌گیرم و سپس انتخاب می‌کنم که چگونه در این مسیر حرکت کنم.

این ۷ مورد می‌تواند راهنمای کامل و جامعی برای افرادی که علاقه‌مند به نقاشی هستند، باشد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. به این فکر کنید که چرا می‌خواهید نقاشی را یاد بگیرید؟

قبل از این‌که وسایل نقاشی را تهیه کنید، به این فکر کنید که چرا علاقه‌مند به یادگیری نقاشی هستید؟ آیا به آن به چشم یک شغل و حرفه برای کسب درآمد نگاه می‌کنید یا صرفا برای شما جنبه سرگرمی‌دارد؟

ممکن است شما علاقه‌ای به نقاشی جزئیات نداشته باشید، به گرایش خاصی علاقه‌مند باشید و موارد دیگری که همگی باعث تغییر مسیر شما در یادگیری می‌شود.

پاسخ‌های شما به این‌گونه سوالات مسیر را برای شما روشن‌تر خواهد کرد. این‌که باید به چه سمتی بروید و از چه سبکی استفاده کنید بسیار مهم است.

  1. تکنیک خود را انتخاب کنید

در این مرحله شما باید تکنیکی که حداقل به‌طور کوتاه‌مدت می‌خواهید کار کنید، انتخاب کنید. تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روغن، اکرلیک و آبرنگ اشاره کرد. هر تکنیکی مزایا و معایب خود را دارد که برای تصمیم‌گیری بهتر شما کمی ‌در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد:

  • اکرلیک
    این تکنیک به‌طور گسترده مورد علاقه افرادی است که به تازگی کار نقاشی را شروع کرده‌اند.

اکرلیک برای افزایش درک افرادی مبتدی انتخابی بسیار مناسب است.

اگر به دنبال راه ساده برای آموزش هستید، اکرلیک انتخاب هوشمندانه‌ای است. ضمن این‌که نیاز به هزینه زیادی به نسبت دیگر تکنیک‌ها ندارید.

خشک شدن سریع رنگ روی بوم و فرصت محدود برای اصلاح اشتباهات و تیره شدن برخی از رنگ‌ها پس از خشک شدن، دو جنبه منفی کار با اکرلیک است.

  • روغن‌ها

رنگ‌های روغنی به دلایل مختلفی پرکاربردترین تکنیک در بین افراد حرفه‌ای هستند.

یکی از مهم‌ترین دلیل‌ها این است که زمان خشک شدن‌ و قوام رنگ را می‌توان با استفاده از رقیق‌کننده‌ها و روغن‌های اضافی به طور چشمگیر تغییر داد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا بتوانید با طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های نقاشی مثل ترکیب کار کنید.

از طرفی به نظر می‌رسد نقاشی‌های با رنگ روغن در مقایسه با نقاشی‌های اکرلیک بیش‌تر مورد توجه هنرمندان در سراسر جهان است.

تکنیک‌های سنتی نقاشی که توسط استادان قدیمی ‌ارائه شده است، بسیار مناسب نقاشی رنگ روغن است. با این حال اگر هنوز از کار با روغن‌ها مطمئن نیستید، می‌توانید از اکرلیک‌ها استفاده کنید و پس از کسب تجربه کافی روغن‌ها را امتحان کنید.

  • آبرنگ

از آبرنگ به‌ عنوان یکی از سخت‌ترین تکنیک‌های نقاشی یاد می‌شود، زیرا در این روش رنگ، کاغذ را خیس می‌کند و این باعث می‌شود امکان اصلاح اشتباه وجود نداشته باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از کار با آبرنگ، نقاشی را با اکرلیک یا رنگ روغن شروع کنید.

از تکنیک آبرنگ به عنوان مکملی برای نقاشی‌های اکرلیک یا روغن نیز می‌توان استفاده کرد که باعث پرورش مهارت‌های متفاوتی خواهد شد.

کدام را انتخاب کنید؟

در واقع هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد؛ اما اگر فرد تازه‌کاری هستید بهتر است از اکرلیک یا رنگ روغن شروع کنید.

البته این به آن معنا نیست که فقط یک تکنیک را بیاموزید. شما می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی برای ترسیم طرح‌های خود استفاده کنید.

در نظر داشته باشید اگر یک تکنیک را انتخاب کرده و در آن به بهترین سطح برسید، بسیار بهتر از این است که در همه تکنیک‌ها در سطح متوسطی قرار داشته باشید!

  1. وسایل خود را تهیه کنید

در این مرحله دیگر می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید! بسته به نوع تکنیک انتخابی شما وسایلی که برای شروع نیاز دارید متفاوت است.

  • سه پایه
  • بوم برای نقاشی اکرلیک یا روغن و کاغذ برای نقاشی‌های آبرنگ
  • پالت برای ترکیب رنگ
  • چند براش مناسب
  • رنگ
  • حلال

از مهم‌ترین وسایلی هستند که به آن‌ها نیاز دارید.

در ابتدای کار نیازی به تهیه وسایل بسیار باکیفیت و یا پالت‌های رنگی بزرگ ندارید. شما می‌توانید وسایل کار را در حد نیاز تهیه کنید و بعدا آن‌ها را ارتقا دهید.

 

  1. با اصول نقاشی آشنا شوید

زمانی که شما اصول هر هنری را بیاموزید، سرعت حرفه‌ای شدن شما قطعا بیش‌تر خواهد شد.

رنگ یکی از اصول اصلی در نقاشی است که از سه عنصر hue، saturation و value تشکیل شده است.

Hue به چرخه رنگ مثل قرمز، آبی، زرد و سبز اشاره دارد. Saturation میزان شدت رنگ را مشخص می‌کند و value تیره یا روشنی رنگ را نشان می‌دهد.

آموختن این سه اصطلاح بسیار ضروری است؛ زیرا در هر اثر هنری که ایجاد می‌کنید با آن‌ها رو به رو خواهید شد.

آشنایی با قوانین ترکیب‌بندی از دیگر اصول ضروری برای یادگیری این هنر است. نقطه کانونی، قانون یک سوم، میانگین طلایی، خط افق و… از قوانین مختلفی هستند که در این اصل قابل استفاده هستند.

اصل دیگر برای آموزش نقاشی یادگیری و کار با لبه‌ها است. لبه مرز بین دو شکل را مشخص می‌کند که می‌تواند نرم، سخت و یا گم باشد. در لبه‌های سخت مرز بین دوشکل به طور واضح مشخص است، اما در لبه‌های نرم کمی ‌محو شده است. لبه‌های گم یا از دست رفته آنقدر نرم کار شده‌اند که تقریبا تشخیص مرز بین دو شکل غیرممکن است.

اصلی که شاید کم‌تر به آن توجه شده باشد این است که شما باید قلم مو و یا هر چیز دیگری که با استفاده از آن طرح خود را ترسیم می‌کنید، به خوبی بشناسید.

در آخر نیاز دارید تکنیک‌ها را بیاموزید، این‌که چطور قلم مو را در دست بگیرید و یا رنگ را روی بوم پخش کنید، ازجمله تکنیک‌هایی است که برای شروع به آن‌ها نیاز دارید. برای افزایش مهارت خود در چنین تکنیک‌هایی می‌توانید از فیلم‌های استادان نقاشی استفاده کنید و روش آن‌ها را با دقت تماشا کنید.

  1. سوژه خود را انتخاب کنید

یکی از چالش برانگیزترین اتفاقات قبل از برداشتن قلم مو انتخاب سوژه برای رنگ‌آمیزی و یا طراحی است.

موضوعی که شما برای نقاشی انتخاب می‌کنید، باید الهام‌بخش و چالش برانگیز باشد. در واقع شما باید نیاز به خلق آن را احساس کنید!

سوالات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید موضوعی که انتخاب کرده‌اید ارزش نقاشی دارد یا خیر؟

  • آیا موضوع طراحی جالبی از نظر چیدمان اشکال، خطوط، رنگ‌ها و… دارد؟
  • آیا می‌توانید با نقاشی کردن، آن موضوع را بهبود ببخشید؟
  • با نقاشی آن به چه مشکلاتی برخواهید خورد؟
  • آیا موضوع به شما انگیزه می‌دهد؟
  • آیا این موضوع به شما فرصت می‌دهد تا خود را به چالش بکشید و توانایی‌های خود را نشان دهید؟
  • آیا توانایی نقاشی آن را دارید؟
  • آیا می‌توانید یک نقاشی تمام شده را در پایان آن ببینید؟
  • آیا لوازم مورد نیاز برای نقاشی آن را در اختیار دارید؟

ممکن است برای تمام این سوال‌ها، پاسخی نداشته باشید؛ اما مرور آن‌ها به شما کمک می‌کند در انتخاب سوژه دقت بیش‌تری به خرج دهید.

 

  1. اولین نقاشی خود را ایجاد کنید

در این مرحله شما برای کشیدن اولین اثر هنری خود آماده هستید! هر چند همه چیز از آن چه تصور می‌کنید سخت‌تر به نظر می‌رسد. ممکن است شما با دیدن نقاشی کشیدن هنرمندان برجسته تصور کنید کار زیاد پیچیده‌ای نباشد، اما فراموش نکنید که آن‌ها طی سال‌ها و حتی دهه‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده‌اند.

شما در ابتدای مسیر نباید خودتان را با حرفه‌ای‌ها مقایسه کنید!

برای شروع سعی کنید یک نگاه کلی به سوژه داشته باشید و برداشت اولیه خود را نقاشی کنید. پس از آن به شکل و رنگ طرح بیش‌تر فکر کنید و به مرور جزئیات بیش‌تری به آن اضافه کنید.

همیشه به اولین آثار هنری خود افتخار کنید! حتی اگر نتیجه همانی که تصور می‌کردید، نباشد!

یک روز شما به عقب نگاه خواهید کرد و متوجه می‌شوید چقدر پیشرفت کرده‌اید.

همچنین هیچ وقت چند نقاشی اول خود را با آثار دیگر هنرمندان مقایسه نکنید. اکثر مردم کارهای اولیه یا خراب خود را به اشتراک نمی‌گذارند. شما فقط بهترین آن‌ها را می‌بینید!

  1. بازبینی کنید و در صورت نیاز اصلاح کنید

زمانی که اولین نقاشی خود را خلق کردید، وقت آن است یک قدم به عقب برگردید و بررسی کنید که اگر قرار باشد این نقاشی را از اول بکشید، چه تغییراتی ایجاد می‌کنید؟ به احتمال زیاد اشکالاتی وجود دارد که نیاز است اصلاح کنید. هیچ کس در ابتدای کار بدون اشکال نیست!

از طرفی در این مرحله باید بتوانید نقاشی خود را از نگاه یک غریبه نقد کنید. این به شما کمک می‌کند تا کاملا واقع بینانه به اشتباهات خود پی ببرید و در آثار بعدی پیشرفت بیش‌تری داشته باشید.

  • من از چه جنبه‌های این نقاشی خوشم می‌آید؟
  • چه جنبه‌هایی را می‌توانم تغییر دهم؟
  • حال و هوای نقاشی چگونه است؟
  • اولین برداشت من از این نقاشی چیست؟ البته برای جواب به این سوال بهتر است یکی یا دو روز از اثر فاصله بگیرید و بعد دوباره به آن نگاه کنید.
  • آیا اثر به سوژه شباهت دارد؟!
  • آیا زاویه دید به طور دقیق اعمال شده است؟
  • آیا ترکیب رنگ‌های استفاده شده جالب است؟

پرسیدن سوال‌های بالا می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 

نکات طلایی پایانی

  • نگران نظر دیگران نباشید! انتقادپذیر باشید و سعی کنید اشتباهات خود را اصلاح کنید؛ اما اجازه ندهید نظر دیگران تاثیر منفی در مسیر شما داشته باشد.
  • در جمع دیگر هنرمندان شرکت کنید، از نمایشگاه‌های نقاشی دیدن کنید، خبرهای دنیای نقاشی را دنبال کنید و… .

هر چه بیش‌تر با این دنیا و جزئیات آن آشنا شوید، بیش‌تر ایده می‌گیرید.

  • هیچ گاه در اول کار به دنبال خلق شاهکار نباشید! با گذشت زمان تجربه‌های بیش‌تری به دست می‌آورید و این اتفاق خواهد افتاد.
  • از تجربه کردن چیزهای جدید نترسید! این به شما اجازه می‌دهد مهارت‌های خود را افزایش دهید.
  • درباره استادان و هنرمندان بزرگ این عرصه بیش‌تر بخوانید تا با زندگی و سبک کاری آن‌ها آشنا شوید.
  • تنها راز تبدیل شدن به یک نقاش بزرگ، یادگیری، تمرین، مرور و بهبود مهارت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *