در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

۸ ترفند نقاشی با آبرنگ

اشتراک گذاری:

8 ترفند نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ، جزو زیباترین نقاشی ها است که طرفداران بسیاری دارد. آبرنگ در کل نسبت به بقیه لوازم ها و رنگ های نقاشی، حالت رقیق تری دارد. زیرا برای استفاده از این ابزار باید از آب استفاده شود تا رنگ به خوبی خود را روی کاغذ نشان دهد.

برای کشیدن نقاشی با آبرنگ، به وسیله های زیادی هم نیاز نیست و به همین دلیل می توان نقاشی با سبک آبرنگ را جزو دسته هنرهای کم خرج شناخت. حال در ادامه با ما همراه باشید تا ۸ ترفند نقاشی با آبرنگ را برای شما معرفی نماییم.

 

 

ترفند پلاستیک در نقاشی آبرنگ

پلاستیک در نقاشی با آبرنگ جزو دسته بهترین وسیله ها محسوب می شود که می توان با کمک آن، طرح ها و سبک های جدیدی را خلق کرد. همان طور که در بالا ذکر شد، از آنجایی که آبرنگ حالت مایع دارد، شما می توانید با کمک پلاستیک طرح های بسیاری را ایجاد کنید.

اولین ترفند نقاشی با آبرنگ، این است که شما نقطه هایی توسط قلم مو بر روی کاغذ یا مقوا درست کنید. سپس با استفاده از یک پلاستیک کوچک، نقطه های کوچک را بهم متصل کنید. می توانید برای خلق کردن طرح های جدید، به پلاستیک مدل دهید.

پس از خشک شدن پلاستیک را بردارید. طرح با پلاستیک، علاوه بر اینکه ساده است، به شما هم کمک می کند تا راحت تر طرح های ذهن خود را بر روی کاغذ یا مقوا پیاده کنید. همچنین بر روی پلاستیک هم می توانید رنگ های مد نظر خود را باهم مخلوط کنید و سپس آن را بر روی سطح مد نظر برگردانید.

 

 

ترفند آبرنگ با آب نمک

با نمک می توان طرح های جدید و بسیار زیبایی به وجود آورد. دانه های نمک رطوبت را به خود جذب می کنند. زمانی که بر روی سطح خیس آبرنگ ها ریخته شوند، آب را جذب کرده و طرح های زیبایی را به وجود می آورند‌.

برای کشیدن دانه های برف، باران و… می توانید از این ترفند استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سطح را خیس نمایید و سپس نمک ها را بر روی کاغذ خیس شده بریزید. اینگونه رطوبت جذب بهتری دارد و طرح شما هم زیباتر می شود. بعد از این ‌که کاملا رطوبت آبرنگ ها با دانه های نمک گرفته شد، شما می توانید آن ها را پاک کنید.

ترفند کاغذ مچاله

کاغذ مچاله هم یکی دیگر از ترفند نقاشی با آبرنگ می باشد. شما برای اجرای این راهکار کافی است که رنگ ها را با کمک روش خیس بر روی کاغذ بکشید. سپس هرجای کاغذ را که دوست دارید، تا قبل از خشک شدن رنگ ها مچاله کنید.

این رنگ ها با هم ترکیب شده  و رگه های زیبایی را به وجود می آورند. همچنین اگر برای آموزش نقاشی آبرنگ در تهران اقدام نمایید، می توانید به راحتی تمام ترفندها را یاد بگیرید و نقاشی های زیبایی را بکشید.

ترفند کاغد مچاله برای افرادی مناسب است که هیچ نظم یا همبستگی در نقاشی خود ندارند و به دنبال ایده های نو هستند. با مچاله کردن کاغذ رنگ های خیس باهم ترکیب می شوند. پیشنهاد می شود از رنگ های مکمل یا تضاد استفاده کنید تا رگه های ترکیب شده زیباتر باشند.

 

ترفند آبرنگ الکی

اگر برای نقاشی های خود نیاز به سایه دارید، بهتر است که از ترفند آبرنگ الکی استفاده نمایید. الکل با مواد و ساختار متفاوت خود همانند روغن عمل می کند. یعنی این که رنگ ها را از آب جدا کرده و یک وجه جدیدی را در نقاشی آبرنگی شما به وجود می آورد.

با استفاده از الکل شما می توانید سایه ایجاد کرده یا حتی به عنوان نور هم در نقاشی استفاده نمایید. الکل جزو ساده ترین ترفند نقاشی با آبرنگ است که با قلم مو یا حتی اسپری می توانید نقاشی خود را تغییر دهید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد الکل باعث می شود تا کاغذ یا سطح اصلی طرح آسیب بیند. به همین دلیل به اندازه کافی از این مواد در نقاشی استفاده نکنید.

ترفند خراشیدن نقاشی

زمانی که نامی از خراشیدن برده می شود، بدون شک همه ما با فکر خراب شدن نقاشی ها هستیم‌. باید ذکر کنیم که با خراشیدن شما می توانید یک نقاشی آبرنگی متفاوت با هر اثری را ایجاد کنید‌. البته از آنجایی که این ترفند نیاز به تجربه و دقت زیادی دارد، بهتر است که حتما در بهترین آموزشگاه نقاشی در تهران ثبت نام نمایید.

زیرا با اشتباه خراشیدن ممکن است به دست یا نقاشی آسیب جدی وارد کنید. بهتر است که برای این کار، حتما از تیغ های کاتر یا سوزن استفاده نمایید. همچنین توجه داشته باشید که حتما کاغذ شما خشک شده باشد. زیرا در هنگام خیسی کاغذ یا سطح اصلی خراشیده نمی شوند و به دلیل خیس بودن، پاره می شوند.

ترفند استفاده از برگ گیاهان

با رنگ کردن برگ ها و گلربرگ های گیاهان می توانید آن ها را بر روی سطح کاغد بچسبانید. سپس بعد از خشک شدن، برگ ها را جدا کنید. شکل و حالت برگ ها بر روی کاغذ با رنگ به جا می مانند. شکل و ظاهر به جا مانده، به بافت و مدل برگ اهمیت دارد.

ترفند پاشیدن آب

با پاشیدن آب به سطح کاغذ دانه های رنگ حرکت می کنند و باهم مخلوط می شوند. همچنین ممکن است که کلا رنگ ها از هم جدا شوند و سطح سفید بر روی کاغذ باقی می ماند. البته با ثبت نام در کلاس های آموزش نقاشی در تهران، بهتر می توانید این کار را انجام دهید.‌ زیرا ترفند آب، همانند روش های دیگر به دقت و تجربه زیادی نیاز دارد.

ترفند ماسک کردن در نقاشی

اگر به دنبال راهکاری برای زیباتر و منظم تر کشیدن نقاشی هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده کردن از ترفند  ماسک است‌. ماسک کردن با استفاده از چسب کاغذی صورت می گیرد. شما با چسباندن چسب به دور نقاشی به عنوان کادر یا حتی وسط برای ایجاد طرح های مختلف، می توانید یک نقاشی تمیز و زیبا به وجود آورید.