در سال ۱۴۰۲ هنرکده آنوش علاوه بر خانوم ها برای آقایان هم آموزش نقاشی و طراحی دارد.

معرفی نکات طلایی تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

اشتراک گذاری:

تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

تکنیک سیاه قلم یکی از روش های معروف نقاشی است. افراد زیادی به دنبال یادگیری آن هستند. سوالی که برای بیشتر آنها پیش می آید، تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد است. در ادامه به توضیح این مورد پرداخته ایم.

سیاه قلم چیست؟

به نمایش تصویر از نظر نور و سایه، بدون توجه به رنگ، تکنیک سیاه قلم گفته می شود. با استفاده از چیدمان و پردازش قسمت های روشن و تاریک در طراحی سیاه قلم، توهم عمق به دست می آید. در سیاه قلم از گرافیت استفاده می کنند. مداد های با چسب کمتر و گرافیت بیشتر نرم تر هستند. همچنین آسان تر ترکیب شده و خطوط ضخیم تری می کشند. هنگام استفاده از گرافیت گرد و غبار کمتری تولید می شود و بدون نیاز به تثبیت کننده، به راحتی به سطوح می چسبد. در طراحی با گرافیت نسبت به ذغال لکه های صاف تر و گرد و غبار کمتری روی صفحه ایجاد می شود. این یکی از موارد تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد است. همچنین کنترل مداد آسان تر است. در حالی که ذغال چوب به خرده های نامنظم می شکند.

طراحی با ذغال 

ذغال از سوختن چوب ساخته شده تا ماده به دست آمده و مناسبی برای کشیدن داشته باشید. ذغال در چند نوع قوام نرم، متوسط یا سفت وجود دارد. ذغال چوب می‌ تواند به صورت خام به عنوان چوب یا پودر استفاده شده یا با صمغ و چسب موم مخلوط شود. چسب باعث می شود تا کار با آن راحت تر شود. با استفاده از ذغال می توان طراحی هایی از مشکی مات شدید تا خاکستری بسیار روشن ایجاد کرد. ساختار آن باعث می شود که به راحتی بتوان با قلم مو آن را از روی سطوح پاک کرد. هرچند ذغال به دلیل گیر افتادن گرد و غبار در بافت سطح، مقداری لکه بر جای می گذارد.

مزایای استفاده از ذغال 

استفاده از ذغال برای مبتدیان آسان تر است. زیرا می توانید از ذغال بزرگ و پهن نیز استفاده کنید. برای نقاشی های بزرگ تر، ذغال گزینه مناسب تری می باشد. ذغال به طور کلی از تیره ترین گرافیت نیز تیره تر است. به همین دلیل می توانید راحت تر به رنگ های تیره تر آن دست یابید. همچنین با استفاده از ذغال سریع تر کار خواهید کرد. ذغال در انواع سبک های طراحی پرکاربرد است. یکی از دلایلی که ذغال را  بین هنرمندان محبوب ساخته، امکان کشیدن خطوط سیاه شدید و پاک کردن راحت آن ها است. ذغال می تواند سایه ها را بسیار واقعی جلوه بدهد. همچنین این ماده بسیار ارزان است.

معایب استفاده از ذغال 

  • مستعد لک شدن
  • سخت بودن کشیدن روی بافت بوم
  • ایجاد گرد و غبار
  • دشواری بسیار در حمل کردن آن و نیاز شدید به فیکساتور

بررسی تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

اشکال مختلف ذغال 

  • ذغال انگور و بید

ذغال چوب انگور و بید از گرم کردن انگورهای واقعی و تکه های بید در کوره ساخته می شود. این میله ها نسبتا نازک و بلند بوده و همیشه کمی نا منظم می باشند. این مسئله باعث می شود هنرمندان کمی محدود شوند. ذغال درخت انگور رنگ خاکستری تیره ایجاد می کند. چوب بید نسبت به ذغال چوب درخت انگور، دارای نشانه‌ های یکنواخت‌ تر، ثابت تر و ذرات ریز تر است. این ذغال در طیف وسیعی از ابعاد وجود دارد. بر اساس عرض، ذغال ها شامل نازک، متوسط، ضخیم و درشت یا جانبو هستند. ذغال چوب انگور به راحتی پاک می شود و برای طراحی های سریع یا ترکیب بندی هایی که نیاز به بازسازی مداوم دارند، عالی می باشند.

  • پودر ذغال

پودر ذغال را می توان با خرد کردن گرد و غبار ذغال تاک تهیه یا به عنوان محصول جداگانه خریداری نمود. می توانید آن را با سایر محصولات ذغال چوب ترکیب کنید یا به صورت مرطوب با آبرنگ به کار بگیرید. بدین شکل نواحی سیاه پر رنگی در آثار هنری ایجاد می شوند. پودر ذغال برای رنگ کردن کل سطح یا ناحیه یک سطح عالی است. برای این کار می توان از برس هایی با اندازه های مختلف و  پودر خشک یا با مخلوط کردن ذغال با مقدار کمی آب روی یک پالت استفاده کرد. با به کار بردن پودر می توانید از تکنیک های کاربردی متعدد روی یک اثر برای ایجاد سطح یکپارچه استفاده کنید.

ابزار لازم برای سیاه قلم

  • ذغال فشرده

به طور معمول هنرمندان از ذغال فشرده استفاده می‌ کنند. زیرا نسبت به سایر ذغال ها بسیار راحت تر بوده و پاک کردن آن به دلیل کیفیت بالا سخت تر است. از این ذغال می توانید برای ایجاد ضربات منسجم گسترده بهره بگیرید. این کار با سایر ذغال ها به دلیل شکل نا منظم آن ها غیر ممکن می باشد. به دلیل چسبندگی ساختار آن نسبت به دیگر ذغال ها کثیفی کمتری داشته و درجه بندی کنترل شده تری در ارائه رنگ سیاه دارد.

  • مداد ذغالی

مداد ذغالی با ترکیب پودر چوب ذغال فشرده و چسب موم یا صمغ ساخته می شود. رایج ترین چوبی که در مداد ذغالی استفاده می شود، سرو است. این مداد ها را برای ایجاد نقاشی های ظریف، تمیز و واضح می توان به کار برد. مداد ذغالی نسبت به گرافیت و سایر ذغال ها مزایای بسیاری دارد. یکی از آنها توانایی ایجاد مناطق و سایه های بسیار عمیق مات و سیاه است. همچنین این مدادها احتمال شکستگی بسیار کمتری دارند. برخی از هنرمندان پرتره از گرافیت برای مو، چشم و لوازم جانبی استفاده می کنند. همچنین ذغال چوب را برای رنگ پوست نرم و لطیف و پارچه های مجلل و نرم تر به کار می برند. تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد نیز در این مورد است.

ذغال پودری|مقاله تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

طراحی چهره با مداد

برای یک طراحی بی نظیر با استفاده از مداد ابتدا باید به درستی آموزش ببینید. برای ایجاد ظاهری صاف و واقع بینانه گرافیت خود را تا زمانی که صاف به نظر برسد، ترکیب کنید. با تمرین می توانید بر این تکنیک مسلط شوید. نرمی ترکیب شما به نرمی و روانی مداد بستگی دارد. مهم است که حین طراحی چهره خطوط مداد خود را در همان ابتدا به آرامی و یکنواخت پایین بیاورید. سعی کنید که خطوط صاف از تاریکی به روشن بکشید و از خط خطی کردن کاغذ خودداری کنید. با استفاده از تورتیلیون ها ترکیب نقاشی خود را نرم کنید. توجه داشته باشید که استامپ یا تورتیلیون خود را در یک زاویه خفیف نگه دارید تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

ابزارهای مورد نیاز برای طراحی چهره با مداد 

  • مداد های مکانیکی برای خطوط ظریف و جزئیات
  • تخته یا کاغذ صاف بریستول
  • ترکیب تورتیلیون ها و کنده ها
  • پاک کن های خمیری
  • پاک کن های چوبی
  • اسپری ثابت کننده
  • تخته رسم
  • خط کش
  • پوشش های استات جهت شبکه بندی نقاشی
  • استفاده از عکس های مرجع

ذغال قلمی برای سیاه قلم|مقاله تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

جمع بندی

همان طور که پیش تر گفته شد طراحی کردن در وهله اول نیازمند آموزش دیدن است. افراد زیادی به دنبال آموزشگاهی برای آموزش طراحی با مداد در تهران هستند. یافتن دوره‌ های بهترین آموزشگاه نقاشی در تهران کمی دشوار است. هنرکده آنوش سابقه حضور در بیش از ۳۵ نمایشگاه فردی و گروهی در ایران و کشورهای همسایه را دارد. هنرکده آنوش با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در آموزش نقاشی و طراحی دارای گواهینامه رشته نقاشی درجه یک و دو می باشد. این هنرکده در حوزه آموزش طراحی چهره در تهران بی همتا است.

لینک منبع